A Ryanair és O’Leary újra felfedezi az internetet

Ryanair felhagy utasai egzecíroztatásával, inkább az internetes technológiákat használja fel, hogy extra bevételre tegyen szert. A vezérigazgatója szerint megújuló, kedves Ryanair továbbra sem lesz luxus, viszont figyelnek az utasaikra, azt ígérik. Michael O’Leary vezérigazgató az eddigieknél is hatékonyabb, sokkal alacsonyabb költségekkel működő, de barátságosabb légitársaságot ígér, ennek nyomatékot adván szupercuki kiskutyával készült közös képet vetített maga mögé. A vezérnek nincs könnyű dolga: részvényesei hevesen hajtják a barátságosság utcájába, miközben teljesítenie kell bevételi és növekedési céljaikat. 

A jövőben tehát nem az utasok sokszor igazságtalan megsarcolásával, a magas csomagdíjakkal és beszállókártya-újranyomtatási díjjal generálnak extra-bevételeket, hanem a legmodernebb internetes szolgáltatások használatával. Az elmúlt hetekben csökkentették a csomagdíjakat, a hitelkártya-tranzakciós költségeket, s a beszállókártyák kinyomtatásáért felszámolt díjakat. Bevezették az ingyenes székleosztást, s immár a kézipoggyászon kívül egy kistáska, vagy duty free szatyor is ingyenesen a fedélzetre vihető.

A 300 repülőgépes flottát üzemeltető és 81,5 millió utast szállító európai fapados mindezeken túl újra felfedezte magának az internet nyújtotta lehetőségeket. A kilencvenes évek végén ők voltak az úttörők a foglalási rendszer internetre vitelében (az utasnak nem volt  szüksége légitársasági emberre a foglaláshoz), de az internetes jelenlétük ma már inkább avéttnak mondható, mint modernnek.

O’Leary vezérigazgató is, aki a londoni Design Museum-ban tartott bemutatón hosszasan szórakoztatta a megjelent újságírókat azzal, hogy maga sem tudott eligazodni a saját rendszerükben, közben szentségelt kicsit és a rendszer gyenge pontjaira hívta fel a figyelmet. Semmirevalónak nevezte cége jelenlegi honlapját, amely szavai szerint bonyolult, használhatatlan és elriasztja az utasokat, s már-már azon csodálkozik, hogy ilyen foglalási rendszerrel meg tudják tölteni a gépeiket.

Tíz nap múlva azonban indul az általa forradalminak nevezett  új site: ettől  azt remélik, hogy sokkal több jegyet tudnak majd eladni. Az új oldal sokkal jobban néz ki, egyszerűbb a használata, letisztultabb, nincs agyonzsúfolva menüpontokkal. De maga a foglalási rendszer sokkal intuitívabb is: beazonosítja, hol van a felhasználó, s azonnal az onnan elérhető legolcsóbb járatokat mutatja meg.

Ha konkrét úticélunk van, akkor árgrafikonokat hoz elő, ha nincs, akkor azt mutatja meg, hová a legolcsóbb repülni – vagyis a Ryanair az impulzusvásárlókra megy rá, azokra, akik nem feltétlenül akarnak elutazni, de egy jó árú repülőjegy láttán mégis előkapják a hitelkártyájukat. A légitársaságot az sem igazán zavarja, ha végül nem utazzák le a fillérekért megvett jegyet, hiszen a lényeg, hogy kifizették.

A járatkeresés során a rendszer elsősorban ár szerint rendezi a járatokat, ha egy nap több is elérhető két város között, akkor a legolcsóbbat teszi előre. A különböző grafikonokból, vagy nézetekből közvetlenül ugorhat az ügyfél annak a járatnak a foglalására, amit kiválaszott. A légitársaság közlése szerint nem a SkyScanner technológiáját használják, hanem a saját foglalási rendszerükből nyerik a folyamatosan változó adatokat, mindenesetre, a bemutatott megoldás roppantul hasonlított az említett foglalási rendszerre.

A cég a növekvő bevételek és a jobb internetes láthatóság érdekében a Google-el közös foglalási rendszert is fejlesztett, s járataik immár elérhetők a Travelport rendszert használó utazási irodákban is. Heteken belül érkezik az ingyenes új mobil alkalmazásuk is, amelyik immár mobil beszállókártyát is kínál, s ebben ingyen foglalhat az utas, bármilyen szolgáltatást, amit egyébként az interneten is.

A rendszer, feltéve hogy a felhasználó engedélyezte a cookie-kat, felismeri azt is, hogy az illető milyen járatokat keresett más internetes helyeken, s már amikor az illető behívja a Ryanair honlapját, már akkor ennek megfelelő járatokat mutat meg neki.

A cég megpróbálja kihasználni a közösségi hálózatok előnyeit is: a foglalási rendszerből azonnal posztolni lehet, ki hová és mennyiért vett repülőjegyet, ezzel ösztönözve az utas ismerőseit a jegyvásárlásra.

O’Leary elmondta: az új digitális szolgáltatások a leghatékonyabb és legolcsóbb marketinget és reklámot jelentik a társaságnak. Hogy az új rendszerekkel mekkora extra bevételre tesznek majd szert, azt O’Leary nem kívánta számszerűsíteni, de mint mondta, az egyszerűbb járat, hotel- és autóbérlés foglalások hatalmas bevétel lehetőségét rejtik.

Hogy tényleg sok legyen a foglalás, növelik a 9,99 euróért vagy fontért elérhető helyek számát. Várakozásaik szerint a következő években ennek köszönhetően a jelnelegi 81,5-ről 110 millióra nő az utasszám, miközben 400 gépre nő a flotta, s több elsődleges reptérre repülnek majd Németország, Belgium, Románia és Csehország területén, ahol elsősorban az üzleti forgalmat szolgálnák ki. Erről részleteket nem mondott, mondván, a tárgyalások üzleti titkot képeznek.


Barátságos légitársaság, mostoha munkakörülmények

Michale O’Leary prezentációján felvetődött, hogy miközben barátságosság látszatát kívánják kelteni, az utaskísérőik és a pilótáik panaszkodnak a munkakörülményeik miatt: az utaskísérők télen fáznak, sokat dolgoznak, s a pilóták is a terheltségre panaszkodnak. O’Leary ezt azzal ütötte el, hogy betartják a törvényeket, s megjegyezte, hogy  több, mint háromezer jól képzett pilóta van a várólistájukon, akik náluk szeretnének dolgozni – vagyis korábban jelentkeztek hozzájuk.