Átvette a századik gépét a Qatar – mit tud a 777-200LR?

Átvette századik gépét a Qatar Airways, tegnap (szept.30.) ünnepélyesen átadták a légitársaság 27. triple sevenjét, amely egy Boeing 777-200LR. A Worldliner becenévre hallgató típusból ez a kilencedik a légitársaság flottájában, azaz a gépek csaknem tíz százalékát adja ez a modell. Nem pusztán e jeles alkalom miatt írtam ezt a postot, hanem közkinccsé kívántam tenni a Boeing egyik nagyon érdekes ábráját a gép hatótávolságáról.

Figyelem, arról a repülőről van szó, amely 2005 november 10.-én beállította leghosszabb leszállás nélküli repülőút rekordját: Hong Kongból kelet felé indulva, a Csendes-óceán, majd Amerika, végül a transzatlanti útvonalakon át 11664 tengeri mérföld megtétele után (21,601 km), 22óra 42 perc repülést követően szálltak le Londonban. KATTINTS!

Bár a Qatar többet üzemeltet az Airbus A330-ból, sőt még az A320 gépcsaládból is, mégis a 777 a flotta legfontosabb eleme, kivételes üzemeltetési tulajdonságai miatt. A kéthajtóműves gép jogosításai ugyanis lehetővé teszik, hogy az útvonalát úgy tervezzék meg, hogy négy órára legyen kitérő repülőtere, arra az esetre, ha egy hajtóművel kéne repülni. (A szisztéma ennél az egy mondatnál persze jóval bonyolultabb…) Hogy miért ez a típus a fontos az ötcsillagos légitársaságnak, arra magyarázatot ad, hogy nagyon hosszú járatokat is üzemeltetnek, úgymint Doha- Sao Paolo, -Houston, -Melbourne. A gép kivételes tulajdonságait, s hogy miért is ez kell a Qatarnak, jól mutatja ez az ábra, amely azt mutatja, hogy Londonból mely célállomásokat tudják elérni leszállás nélkül a 777 különböző változatai.