Bekeményített a Lufthansa a globális foglalási rendszerekkel szemben

 

Háborúbaa Lufthansa
Varga G. Gábor
A jó hír, hogy olcsóbb lehet a repülőjegy. A rossz, hogy ha van is a miénknél olcsóbb, Ön erről több utánajárással értesülhet – egy utas szempontjából némi túlzással így fordítható le az a stratégiaváltás, amit a Lufthansa hajt végre értékesítési csatornáiban. Ez azt jelenti, hogy az utazási- és repülőjegy irodák számára a globális disztribúciós rendszerek (GDS) használatakor jegyenként egységesen 16 euró, azaz ötezer forint extra költséget számít fel a légitársaság, mivel ebben a költségei jelenleg jóval magasabbak, mint a többi foglalási rendszer, például a társaság saját online portálja esetében. A csoport egészére vetítve ezek a költségek éves szinten elérik a százmillió eurót. Ennyit szeretne a légitársaság megspórolni azzal, hogy az egyéni utasokat az lh.com használatára ösztönzi. A repülőjegy-irodáknak külön foglalási felületet fejlesztettek. A légitársaságnál azt ígérik, hogy átlátható módon tájékoztatják utasaikat utasaikat a változásokról, s a jegyen már a foglaláskor is a végleges ár fog szerepelni.
Kérdés, mennyire jönnek be a németek számításai. Annyi biztos, hogy erős versenyzőként dobták be a követ az állóvízbe, noha, a két GDS, az Amadeus és a Galileo erejét sem érdemes alábecsülni, elvégre egy olyan rendszert működtetnek, amely a világ csaknem összes légitársaságának aktuális árait tartalmazza. Más kérdés, hogy sokszor nem lehet rajtuk keresztül lefoglalni a legolcsóbb jegyeket.
A lépéssel a Lufthansa hadat üzent, vagy legalábbis fejlesztésre szeretné rávenni a hagyományos foglalási rendszereket üzemeltető cégeket, amelyek miközben a biztos üzletben ücsörögnek, beruházni nemigen szándékoznak. Élvezik azt az előnyt, mondhatni, monopolhelyzetet, hogy a többi légitársaság árának összehasonlítására csak rajtuk keresztül képesek a rendszerüket használó utazási irodák. A légitársaságok pedig minden egyes foglalás esetén kicsengetik nekik a tranzakciós díjakat, még akkor is, ha az utas végül meg sem veszi a jegyet. Nagyobb baj, hogy ezek a rendszerek nem képesek kezelni az olyan új tarifákat, melyeket egyre több légitársaság vezet be: ilyen például a csomag nélküli viteldíj, vagy épp a prémium szolgáltatásokat tartalmazó, de nem rugalmas tarifa.

A jó hír, hogy olcsóbb lehet a repülőjegy. A rossz, hogy ha van is a miénknél olcsóbb, Ön erről több utánajárással értesülhet – egy utas szempontjából némi túlzással így fordítható le az a stratégiaváltás, amit a Lufthansa hajt végre értékesítési csatornáiban. Ez azt jelenti, hogy az utazási- és repülőjegy irodák számára a globális disztribúciós rendszerek (GDS) használatakor jegyenként egységesen 16 euró, azaz ötezer forint extra költséget számít fel a légitársaság, mivel ebben a költségei jelenleg jóval magasabbak, mint a többi foglalási rendszer, például a társaság saját online portálja esetében.

A csoport egészére vetítve ezek a költségek éves szinten elérik a százmillió eurót. Ennyit szeretne a légitársaság megspórolni azzal, hogy az egyéni utasokat az lh.com használatára ösztönzi. A repülőjegy-irodáknak külön foglalási felületet fejlesztettek. A légitársaságnál azt ígérik, hogy átlátható módon tájékoztatják utasaikat utasaikat a változásokról, s a jegyen már a foglaláskor is a végleges ár fog szerepelni.Kérdés, mennyire jönnek be a németek számításai.

Annyi biztos, hogy erős versenyzőként dobták be a követ az állóvízbe, noha, a két GDS, az Amadeus és a Galileo erejét sem érdemes alábecsülni, elvégre egy olyan rendszert működtetnek, amely a világ csaknem összes légitársaságának aktuális árait tartalmazza. Más kérdés, hogy sokszor nem lehet rajtuk keresztül lefoglalni a legolcsóbb jegyeket.A lépéssel a Lufthansa hadat üzent, vagy legalábbis fejlesztésre szeretné rávenni a hagyományos foglalási rendszereket üzemeltető cégeket, amelyek miközben a biztos üzletben ücsörögnek, beruházni nemigen szándékoznak.

Élvezik azt az előnyt, mondhatni, monopolhelyzetet, hogy a többi légitársaság árának összehasonlítására csak rajtuk keresztül képesek a rendszerüket használó utazási irodák. A légitársaságok pedig minden egyes foglalás esetén kicsengetik nekik a tranzakciós díjakat, még akkor is, ha az utas végül meg sem veszi a jegyet. Nagyobb baj, hogy ezek a rendszerek nem képesek kezelni az olyan új tarifákat, melyeket egyre több légitársaság vezet be: ilyen például a csomag nélküli viteldíj, vagy épp a prémium szolgáltatásokat tartalmazó, de nem rugalmas tarifa.

A Lufthansa Csoport légitársaságai ezért új foglalási módszer kialakításán dolgoznak, amellyel az értékesítési partnerek közvetlenül tudnak csatlakozni IT-rendszereikkel a Lufthansához az IATA új tipusú viszonteladói tevékenységet lehetővé tévő adatszabványa szerint. Ennek kísérleti projektje jelenleg zajlik a Swissnél, és még idén a Lufthansánál is elindul.