Csődvédelembe menekült az American Airlines

Csődvédelmet kért az AMR Corporation. Ez a cég az anyacége az American Airlines és regionális leányvállalata, az American Eagle légitársaságoknak.A vállalat egy dél New York-i bíróságon kérvényezte, hogy a jövőben a Chapter11 alatt működhessen, míg végrehajtja a reorganizációs folyamatot, amely a versenyképessége és a túlélése biztosítéka.

A dallasi bázisú légitársaság működését lényegében nem érinti a Chapter11, a tengerentúli járatai is normál menetrendben közlekednek, ugyanakkor közép- és hosszú távon racionalizálják majd az útvonalhálózatukat. Távozik a légitársaság vezérigazgatója, Gerard Arpey, akinek a helyébe Thomas W. Horton, az AMR elnök-vezérigazgatója lép.

 

 

 

Az American az USA egyik legnagyobb légitársasága, több mint ötven országban több mint 260 reptérre repül, s a cég nyilatkozatai szerint az erős globális jelenlétet a reorganizációt követően sem kívánják feladni. Ismert, hogy idén áprilistól a cég Budapest és New York Kennedy között is üzemeltet napi járatot, melyet épp holnaputántól függesztenek fel a téli időszakra.

A csődről már korábban is találgatott a sajtó, de az csak ma lett nyilvános, épp akkor, amikor New York-ban javában zajlik a OneWorld légiszövetség társaságainak éves vezérigazgatói találkozója. Az AMR közlése szerint 4,1 milliárd dolláros hitelállományról kellene kiegyeznie a hitelezőikkel, beszállítóikkal és a partner vállalkozásaival.

Érdekesség, hogy július közepén az AA még a világ legnagyobb, 460 gépes rendelését jelentette be. Mindezt persze a költségcsökkentés jegyében. A hatalmas, 619 gépes flottát üzemeltető American ugyanis jelenleg használ olyan gépeket, méghozzá szép számmal, melyek finoman szólva nem kompatibilisek a 110 dolláros olajárral. 247 MD-80-as repül a flottájukban, amelyeknek már a karbantartása is hatalmas problémákat okoz a cégnek, volt rá példa az utóbbi években, hogy ismeretlen probléma miatt az összes ilyen gépet a földre kellett parancsolni és mindet átvizsgálni. Meg is bénult az amerikai légiforgalom. A 128 737-800-as nem jelent gondot a cégnek, nem úgy a 124 Boeing-757, amely hatótávolságban és kapacitásban is nehezen sorolható kategóriába, de nem épp a legtakarékosabb repülő. (Pedig olyan szép konstrukció). A 73 Boeing-767 is öreg már, tizenöt ráadásul kétszázas, ami ugye a legpazarlóbb konstrukció. Ezeket szép lassan cserélik, ahogy az MD-ket is, de látható, hogy ekkora gépparkra a hajózók átképzési programja is rettentő költséges és bonyolult.