Jön a nagy fapados árzuhanás?

olearyAz olcsó kerozin miatt akkora lett a verseny, hogy a Ryanair hét százalékos jegyárcsökkentésbe kezd, hogy megőrizhesse piaci pozícióit. Amit nyilván a versenytársak is követnek, amennyiben tényleg megtörténik. Jöhet tehát az olcsó jegyek kora. Ha tényleg.  Hogy mit jelent majd ez a gyakorlatban?

9,99 helyett már 4,99 lesz egy jegy, vagy ismét lesznek kilencvenkilenc centes jegyek? Várjuk ki a végét!

1,2 milliárd eurós nettó profittal zárta a március végén zárult pénzügyi évét a Ryanair ami 43 százalékos növekedés az előző év azonos időszakához képest, ám Michael O’Leary alapító-vezérigazgató az elégedettség mellett előre is tekint, s a kiélezett versenyre tekintettel hét százalékos árcsökkentést jelentett be. Azt persze ma még nem tudjuk megmondani, hogy bejelentése a vásárlók érdeklődésének fenntartására szolgál csupán – az ír főnök egyéni akcióival maga a cége legerősebb reklámarca – vagy valóban olyan árcsökkentésbe fognak, amit éreznek majd az utasok. Ezt számon kérni is meglehetősen nehéz lesz, méghozzá azért, mert a jegyárakra egy csomó plusz díj adódik. Az pedig aligha valószínű, hogy a Ryanair az egy utasra jutó átlagos bevételek csökkentésén dolgozik, hiszen a részvényesek pont ennek ellenkezőjét várják el a menedzsmenttől. Az mindenesetre tény, hogy

egy Ryanair utas átlagosan 46 euró bevételt hoz a cégnek, míg ez a szám a Wizz Air legutóbbi negyedéves számai alapján 65 euró.

A magyar alapítású diszkont légitársaság szerdán teszi közzé éves jelentését. Ami a Ryanairt illeti, a lezárt üzleti évben 106 millió embert szállítottak, ami 18 százalékkal magasabb, mint az azt megelőző évi. Feltűnő, hogy a nyereség több, mint kétszer annyival emelkedett egy év alatt, mint az utasszám, ennek fő oka a kerozin árcsökkenése, s ezúttal csak kisebb részt játszik szerepet az, hogy a diszkontok folyamatosan csökkentik a működési költségeiket.wizzryanAmi jó az egyik oldalon, rossz hatás a másikon – ez elmondható a kerozin árcsökkenésre is. Vagyis, amíg pénzügyileg jó, hogy jelentősen csökkennek a költségek általa, fokozza a versenyt is, hiszen az olcsó üzemanyag mellett kisebb a piacra lépés költsége, tehát sok kis légitársaság indul el, s a meglévők is bátrabban próbálkoznak új útvonalakon a meglévők mellett. Ami pedig fokozódó versenyt, így nagyobb marketing-költségeket és az egy utasra vetített kisebb árrést is jelent. Olyannyira, hogy az idei várakozásokat illetően már a profitnövekedés lassulására figyelmeztetett a menedzsment. (Sajnos a terrorhelyzet sem fokozza a repülési kedvet.)

Említésre méltó még, hogy a Ryanair gépein a load factor, azaz a töltöttség öt százalékkal javult, 93 százalék lett. Ami azt jelenti, hogy cirka 15 hely marad szabadon átlagosan egy-egy járaton. De sokkal nagyobb fegyvertény, hogy

az átlagos kihasználtság felugrott kilencven százalék fölé, ez egyrészt igen magas utazási kedvet jelent, másrészt pedig nagyon precíz marketing munkát, árazást.

Azt már tudhattuk másfél évvel ezelőtt, amikor a Ryanair bemutatta az új foglalási rendszerét, hogy a mögött igen kimunkált bevétel-optimalizáló rendszer működik, s az ügyes matekosok minden fillért felhajtanak a légitársaságnak. Ami azt jelenti, hogy a kevéssé népszerű járatok jegyeit az utolsó pillanatokban is képesek kiárulni fillérekért, a gyakran keresett járatoknál pedig addig tornásszák fel az árat, ameddig csak lehet. S akkor még nem is beszéltünk arról, hogy a weboldalakon engedélyezett, s a böngésződ által használt kis cookie-k segítségével azt is tudják, hányszor, mire kerestél az utóbbi időben, hányszor nézted már meg az ominózus járatot, azaz, nagy biztonsággal tudják rólad, mennyire vagy komoly érdeklődő és mennyire kell neked az adott repülőjegy….ryanairsok